بلاگ

صبح ها را زیبا و پر انرژی شروع کنید

صبح ها را زیبا و پر انرژی شروع کنید-حامد علی عبدالهی

اول صبح را چطور آغاز کنیم که تا پایان روز سرشار از انرژی باشیم

در این مقاله با عنوان صبح ها را زیبا و پر انرژی شروع کنید در مورد اهمیت آغاز کردن صبح صحبت خواهیم کرد و این که چقدر مهم است که ما روزمان را چطور شروع کنیم و نحوه شروع کردن روز و تاثیری که روی انرژی ، احساسات، شادابی و نشاط ما خواهد گذاشت.

شاید برای شما پیش آمده  که گاهی وقتها که شب خواب کافی داشته اید و صبح را خیلی سرحال از خواب بیدار شدید و  با افکار خوب آغاز کرده اید و بعد یک صبحانه مفصل و سالم میل کرده اید و همچنین این فرصت را داشته اید که صبح را با شتاب شروع نکرده باشید و پرسه بیدار شدن همراه با آرامش بوده در ادامه روز احساس کرده اید علارقم تمامی چالشهایی که در زندگی روزمره همه ما وجود دارد احساس کردید چقدر شاداب تر و سرحال تر هستید و چقدر راحت تر  می توانید با مسایل برخورد کنید و انها را حل کنید. اما برعکس آن روزهای که شب ساعت کمتری را خواب داشته اید و خواب منظم نداشته و چندین بار در طول شب بیدار شدید، صبح هم با شتاب بیشتری از خواب بیدار شدید و با سرعت زیاد از خواب برخواستید و صبحانه نخورده لباس پوشیده  و از منزل بیرون رفته اید، در طول روز حس خوبی نداشته اید و به قول معروف سرحال نبودید و در طول روز کوچکترین مسئله ای شما را از کوره به در برده  و این ها همه به این دلیل است که فرصتی نبوده تا خودمان را برای روز آماده  کنیم  پس با توجه  به صحبت های گفته شده خیلی مهم است که برای آغاز روز برنامه داشته باشیم و اگر هر روز  برنامه داشته باشیم روزمان  تا حد زیادی دست خودمان است و کنترل بیشتری روی وقایع در طول روز داریم و می توانیم آنها را کنترل کنیم. گاهی خیلی  از وقایع از کنترل ما خارج هستند اما باز هم این که ما چه پاسخی به آنها می دهیم بسیار تحت کنترل ماست و اگر صبح را بدرستی خود را آماده کرده باشیم و بعد وارد جامعه و تعامل و ارتباط شده باشیم می توانیم پاسخ های بهتری به واکنش ها بدهیم.

خب حالا چطور یک صبح پر انرژی رو آغاز کنیم

پیشنهاد من این است که  این موارد را در برنامه صبحگاهی خود به گنجانید.قبل از هر کاری بعد از بیدار شده بهتر است یک لیوان آب با دمای محیط به همراه  چند قطره آب لیمو تاره بنوشید

و یا هر نوشیدنی که خودتان دوست دارید مانند شیر گرم، چای، و … این کمک می کند که جسم شما هم بیداری را تجربه کند و بعد نظافت شخصی که قائدتا وجود دارد. بعد یکسری جملات تاکیدی مثبت با خودتان تکرار کنید. از جمله  جملات تاکیدی که می توان استفاده کرد مانند من خودم را دوست دارم، من دوست داشتنی هستم، من میتوانم هر کاری را به خوبی انجام دهم و … این جملات باعث می شوند ذهن به سمت افکار مثبت هدایت شود. اما فقط جسم نیست و روح ما هم باید غذای  خوب در ابتدای صبح دریافت کند. پیشهاد می شود بعد از اینکه آب نوشیدید و جملات تاکیدی را گفتید، برنامه داشته باشید که زمانی را چند جمله  الهام بخش و  انرژی بخش بخوانید مانند جملاتی که افراد موفق گفته اند و ذهن خود را با جملات مثبت برنامه ریزی کنید. ما خوشبختانه  در زبان فارسی شاعران و  شعرهای زیادی داریم که اشعار و متن های عرفانی خیلی زیبایی دارند و شاید دوست داشته باشید کتاب مورد علاقه خود را بخوانید. خیلی خوب است که شکر گذاری را در ابتدای صبح داشته  باشیم و البته قرار نیست بسیار طولانی و پیچیده باشد. کافیست نسبت به آنچه داریم شکر گذار باشیم اگر پنچ با ده مورد را بخاطر بیاوریم و عمیقا شکر گذار و سپاسگذار باشید و اگر آنها را بنوسید بسیار اثر بخش تر و میفید خواهد بود. شکر گذاری بسیار مهم است چون  توجه ما را به داشته هایمان جلب می کند و حس بهتری خواهیم داشت و کمک می کند که چیزهای بیشتر و بهتری داشته باشیم. همچنین پیشهاد می کنم که سکوت را در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید بهتر است سه الی پنج دقیقه فقط سکوت کنید و فقط باشید. خیلی آرام بنشینید بدون هیچ حرکتی و فقط  آرام نفس عمیق بکشید. طریقه تنفس صحیح به این صورت است که هوا را از بینی وارد شود و از طریق دهان خارج شود و اگر بین دم و بازدم مکث هم داشته باشیم بسیار مفید خواهد بود. اگر فرصت آن را دارید این مدت زمان را تا پانزده دقیقه افزایش دهید و اثر آن را زمانی  متوجه خواهید شد که واقعا این تمرین را انجام داده باشید.

بعد از انجام موارد بالا از منزل خارج شوید و زندگی را تماشا کنید. آدمها، درختان، آسمان، ابرها، پرنده ها و … سپس کمی قدم بزنید بدون اینکه قصد انجام کاری داشته باشید یا حتی قصد رسیدن به محل خاصی داشته باشید. در لحظه باشید و لذت ببرید و ببینید و تماشا کنید

این نکات گفته شده  را برای خودتان طراحی کنید، وقت بگذارید و واقعا برای خودتان شخصی سازی کنید این برنامه صبح گاهی را مثل آداب و آیین تکرار کنید. در ابتدا شاید برایتان انجام این موارد سخت باشد اما آزمون و خطا انجام دهید و آنقدر جای موارد را عوض کنید تا به بهترین حالت که برای شما مناسب است دست پیدا کنید چون در این حالت است که حس خوبی را به شما می دهد. وقتی به بهترین حالت که از برنامه که مناسب شماست  رسیدید آن را منظم به مدت 21 روز انجام دهید تا مغز شما عادت کند و مسیرهای عصبی شکل بگیرد. وقتی این حالت رخ بدهد تعجب خواهید کرد که چطور با مسائل زندگی در طول روز مواجه می شوید و آرامش بیشتری  دارید.

ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که این همه کار را چگونه در ابتدای صبح انجام دهم؟

در پاسخ باید بگویم که یک راه حل ساده وجود دارد و آن این است که زمان بیدار شدن خود را بکشید عقب تر تا فرصت بیشتری داشته باشید که همه این کارها را انجام دهید. سعی کنید صبح ها قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید.

لازمه این که ما صبح به موقع بیدار شویم این است خواب خوب و با کیفیت داشته باشیم. توصیه می شود که حتما سه ساعت قبل از خواب شام را میل کنید و هرگز قبل از خواب غذاهای پرکالری و چرب نخورید. هرگز قبل از خواب وارد شبکه های اجتماعی نشوید و همچنین از تماشای برنامه های خبری آخر شب جدا” خودداری کنید تا خواب راحت و با کیفیت را تجربه کنید. سعی کنید قبل از خواب موسیفی خوب گوش کنید با چند صفحه کتاب بخوانید و یا هر کار مفیدی که شما را از جریان زندگی کمی جدا می کند سپس آماده خواب شوید.

یکبار فعالیت هایی که در ابتدای صبح باید انجام دهیم را مرور می‌کنیم

صرف یک نوشیدنی سالم و سرشار از انزژی، نظافت شخصی،جملات تاکیدی مثبت، سکوت، خارج شدن از خانه و تماشای زندگی. بهتر است جملات مفید را از قبل آماده کنید تا صبح بدانید چه کتابی را باید بخوانید( مولانا، حافظ، سعدی با هر چیزی که خودتان می پسندید) بهتر است دنبال کتابها و متن هایی که به کار شما مرتبط است نروید. به شما قول می‌دهم اگر این کارها را منظم انجام دهید و عادت کنید ناگهان خودتان را در شرایطی خواهید دید که سرشار از انرژی و خلاقیت هستید و در طول روز یک حس و حال و شادابی دارید که تا قبل از آن تصور نمی کردید. هر چه این روند را ادامه دهید این عادت در شما درونی‌تر و عمیق‌تر خواهد شد و روز به روز حس و حال شما بهتر می‌شود و حساس می کنید به منبعی از انرژی در درون خودتان دسترسی پیدا کرده اید که تا انتهای روز شما را شاداب و سرحال به پیش می‌برد. حتما این کار را انجام دهید و خودتان را به ضیافت صبحگاهی مهمان کنید. خوشحال خواهم شد وقتی این کار را شروع کردید خبرهای و نتایج خوب خودتان را در قسمت نظرات با من در میان بگذارید.

برای شما بهترین ها را آرزو دارم و خیلی دوستتون دارم

حامد  علی عبدالهی

دیدگاهتان را بنویسید