بلاگ

مدیریت استرس و ترس از سخنرانی

ترس از سخنرانی-حامد علی عبدالهی

هدف این مقاله کمک به شما در تشخیص و درک اضطراب و ترس از سخنرانی است که ممکن است در هنگام یک کنفرانس یا مصاحبه به وجود بیاید. به این گونه از ترس، “اضطراب عملکردی” گفته می شود.

این راهنما، روش هایی برای به حداقل رساندن هرگونه اثرات مخرب ترس از سخنرانی و مصاحبه را در اختیار شما می گذارد.

 

اضطراب عملکردی چیست؟

بسیاری از افراد موقع صحبت در جمع، کنفرانس یا در یک مصاحبه ی دو نفره احساس اضطراب شدید پید می کنند. به این احساس، اضطراب عملکردی می گویند.

ترس از سخنرانی-حامد علی عبدالهی

  

اضطراب عملکردی ضروراً مخرب نیست. مقداری کمی ترس از سخنرانی باعث ایجاد انگیزه در بالا بردن سطح آمادگی می شود. درواقع این احساس می تواند هشداری برای شما باشد تا به مدیریت استرس و ترس از سخنرانی بپردازید. با این حال، اگر سطح استرس از مقدار معینی زیادتر شود می تواند بر روی نتیجه ی سخنرانی شما تاثیر گذارد و زحمات شما را هدر دهد.

دلایل استرس و ترس در سخنرانی

اضطراب عملکردی و ترس از سخنرانی می تواند در نتیجه ی فاکتورهای متعددی ایجاد شود:

  • یادآوری عملکرد گذشته هنگام مصاحبه یا سخنرانی
  • مقایسه ی خود با دیگران
  • فکر کردن به عواقب کار
  • واکنش سایرین به کار خود
  • عدم آمادگی کافی
  • تکرار و تمرین نا کافی
  • فکر نکردن به سوالاتی که ممکن است برای مصاحبه کننده یا حضار به وجود بیاید

ممکن است نتوانید دلیل منطقی برای ترس از سخنرانی در خود پیدا کنید. اما با تمرین و شبیه سازی این امر میسر می شود.

 

استراتژی های مدیریت استرس و ترس از سخنرانی

مدیریت سخنرانی-حامد علی عبدالهی

در اینجا با معرفی یک سری استراتژی قصد داریم به شما در مدیریت استرس و ترس از سخنرانی و مصاحبه کمک کنیم.

برای این که این این استراتژی ها موثر واقع شوند، باید در هنگام یا قبل از سخنرانی، از آن ها استفاده کنید.

 

  1. مثبت اندیش باشید و افکار منفی را از خود دور کنید.

 

همان طور که توضیح دادیم، افکار منفی در هنگام سخنرانی یک امر طبیعی است که ممکن است آن را تجربه کنید. در نتیجه، آگاهی نسبت به این افکار منفی می تواند مفید باشد. افکار منفی را شناسایی و آن ها را با افکار مثبت جایگزین کنید.

تجسم موفیت در کاری که انجام می دهید می تواند مفید واقع شود. این که تصور کنید از سخنرانی یا مصاحبه ی خود موفق بیرون می آیید می تواند تاثیر بسازیی داشته باشد.

استفاده از این روش به شما کمک می کند تا دید کلی نسبت به کاری که انجام می دهید داشته باشید.

 

  1. برنامه ریزی و تمرین کنید.

برنامه ریزی و تمرین می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی نتیجه ی سخنرانی شما داشته باشد. هرچه آماده تر باشید و مواد خود را بشناسید، در هنگام استرس یا هیجان می توانید همه چیز را بهتر به یاد بیاورید.

در هنگام تمرین تصور کنید که در مقابل تعداد افراد زیادی قرار گرفته اید.

در صورت امکان این کار را مقابل دوستان یا خانواده ی خود انجام دهید و نظر آن ها را جویا شوید. از آن ها بخواهید تا از شما تصویر برداری کنند. سپس آن را تماشا کرده و خود را ارزیابی کنید.

آمادگی برای سوالات احتمالی در طول سخنرانی یا مصاحبه می تواند به پایین آمدن استرس شما کمک کند. در طول سخنرانی اگر از شما سوالی شد، با مکث، یا درخواست تکرار سوال، به خود فرصت دهید تا به پاسخ آن فکر کنید.

ترس از سخنرانی-حامد علی عبدالهی

  1. شرایط اضطراب آور را شناسایی کنید.

شناسایی جنبه های شرایطی که باعث بالا رفتن ترس از سخنرانی شما می شود می تواند به شما کمک کند تا از تحقق آن در واقعیت جلوگیری کنید.

سخنرانی یا مصاحبه ی خود را تصور کنید و جنبه هایی از آن را که باعث استرس شما می شود را یاداشت کنید. به طور مثال، اگر استفاده از پاورپوینت شما را مضطرب می کند، قبل از سخنرانی چندین بار آن ها را تست کنید. به این ترتیب ضعف های خود را شناسایی کنید تا درصدد رفع آن بربیایید.

 

  1. به خودتان اهمیت دهید.

از نظر جسمی و عاطفی از خود مراقبت کنید تا بتوانید سطح ترس از سخنرانی خود را هنگام فشار زیاد کنترل کنید.

به طور مثال یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. الکل، کافئین و غذاهای قندی را محدود کنید. حداقل 8 ساعت خواب کافی داشته باشید. به طور مرتب ورزش کنید، زیرا این کار انرژی عصب های شما را می گیردو عضله هایتان را در حالت آرامش قرار می دهد.

روی کنترل تنفس خود کار کنید. به آهستگی نفس بکشید و روی آن تمرکز کنید.

 

  1. انتظار میزان کمی استرس یا اضطراب را داشته باشید.

در روز سخنرانی داشتن استرس کاملاً طبیعی است. این واکنش بدن شما در مواجهه با این رویداد است. پس سعی نکنید استرس خود را به طور کامل حذف کنید. باید آن را مدیریت کنید.

شاید در ابتدای سخنرانی، استرس شما شروع شود و شما را شوکه کند. انجاست که صدای شما شروع به لرزش می کند. مخاطبین شما نیز انتظار چنین واکنشی از شما را دارند. به خود زمان دهید تا بتوانید در ادامه نهایت توانایی خود را به معرض نمایش بگذارید و به مدیریت ترس خود بپردازید.

 

  1. از دیگران کمک بگیرید.

دوستان ما اولین افرادی هستند که در هر موقعیتی از آن ها کمک می گیریم. جزئی ترین کارها می توانند تاثیر به سزایی داشته باشند. آن ها می توانند به درک یک نگرش از این سخنرانی کمک کنند و تفکر مثبتی در شما ایجاد کنند.

اگر دوست شما یک سخنرانی یا مصاحبه را در پیش دارد، آن ها را ترغیب کنید که نهایت سعی خود را بکنند و به آن ها بفهمانید که اگر کاری که دوست دارند را انجام دهند، موفق می شوند.

بازخورد مناسبی نسبت به تمرین آن ها داشته باشید. بر روی جنبه هایی از کار آن ها تمرکز کنید که نیاز به تمرین و تحقیق بیشتر دارد.

در طول سخنرانی با آن ها باشید و آن ها را تشویق و ترغیب کنید. حمایت کنید، سوال بپرسید و افکار منفی را از آن ها دور کنید.

 

استفاده از این استراتژی ها می تواند توانایی هر کسی را در سخنرانی یا مصاحبه بالا ببرد تا به مدیریت استرس و ترس از سخنرانی بپردازد. به یاد داشته باشید کمتر کسی با توانایی ذاتی سخنوری وجود دارد. پس باید تمرین کنید و روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید.

 

 

منابع:

  1. www.decontaminatetoxicpeople.com
  2. www2.le.ac.uk

 

 

دیدگاهتان را بنویسید