بلاگ

چطور دلگیری عصر جمعه را کنترل کنیم

احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید که عصر جمعه دلگیر است. شاید روزهای تعطیل برای شما همراه با غم واندوه باشد و شاید، همراه با شادی  باشد. بعضی اتفاقات در زندگی مثل دور افتادن از خانواده و یا  دوستان و یا تجربه از دست دادن عزیزان می‌تواند سخت و ناخوشایند باشد. اما در تعطیلاتی مثل عید نوروز یا دیگر تعطیلات عمومی با شدت بیشتری همراه می‌شود.

ناراحتی و اندوه ایام تعطیل، احتمالا به ۳ دلیل اتفاق می‌افتد

انتظار

مقایسه

نداشتن برنامه برای گذراندن تعطیلات

در ادامه به هر کدام از این دلایل می‌پردازیم.

انتظار

ما از تعطیلات انتظار بسیاری داریم. اغلب اوقات امیدواریم کمبودهای سال گذشته را جبران کنیم، اعضای خانواده با ما صمیمانه و دوستانه رفتار کنند. تبریک و هدیه رد و بدل شود و شادی و شعف در تمام لحظات جاری باشد

وسایل ارتباط جمعی مثل تلوزیون و شبکه‌های اجتماعی در دامن زدن به این انتظار بسیار موثر هستند و نوعی امیدواری برای چیزی که شاید پیش نیاید را به همراه می‌آورند. اما وقتی با واقعیت آنچه که هست و انتظارات برآورده نشده رو به رو می‌شویم ، ناگهان سرخوردگی را تجربه می‌کنیم و متاسفانه لذت و خوشی در همان لحظه نیز از دست می‌دهیم.

مقایسه

در اغلب موارد، تعطیلات کنونی را با آنچه در گذشته رخ داده مقایسه می‌کنیم  و احساس کمبود می‌کنیم. ناگهان خاطره‌ای از یک روز خاص در دوران کودکی را به یاد می‌آوریم و تفریحات و خوشگذرانی‌هایی که داشتیم. وقتی درگیر مقایسه کردن چننین خاطراتی می‌شویم، لذت بردن در لحظه‌ای که هستم را از دست می‌دهیم. مقایسه کردن فقط باعث ناکامی و دلسردی بیشتر می شود. بنابراین اگر می‌خواهید در تعطیلات به شما خوش بگذرد ولذت آن را ببرید لطفا انتظارات غیر واقع‌بینانه نداشته باشید و مراقب باشید در دام مقایسه کردن گرفتار نشوید.

نداشتن برنامه

اگر درحال تجربه کردن وضعیت جدیدی در زندگی هستید و می‌دانید که ممکن است تعطیلات سختی را تجربه کنید، مسئولیت آن را قبول کنید. منتظر ننشینید تا ببینید چه پیش می‌آید. کاری انجام دهید و تعطیلات دلخواهتان را با برنامه‌ی واقع‌بینانه طراحی کنید و همه جوانب آن را برسی و به آن عمل کنید.

اگر احتمالا در انجمن و گروه جدیدی عضو شده‌اید  و به جایی دعوت شدید، حتما دعوت را بپذیرید و با دیگران گفتگو کنید و بگذارید دیگران نیازهای شما را بدانند. یا می‌توانید کسی را دعوت کنید و با هم مهمانی کوچکی بگیرید. یا می‌توانید به کنسرت یا سینما و یا تئاتر بروید. یا به طور داوطلبانه زمان‌هایی را به دیگران اختصاص بدهید و باعث خوشحالی‌شان باشید. یا می‌توانید یک وعده غذای روز تعطیل‌تان را به فقرا و بی‌خانامان‌ها ببخشید. یا برای بچه‌های پروشگاه هدیه ببرید.

اگر به تازگی عزیزی را از دست داده‌اید، می‌توانید برنامه و یا مراسمی ترتیب بدهید تا یاد و خاطره و اوقات خوشی را که با او گذرانده‌اید را زنده کنید. می‌توانید عکس‌های او را روی میز بگذارید و شمعی روشن کنید و با دوستان خاطرات خوش او را نقل کنید. سر سفره غذا برایش دعا کنید و به این ترتیب آن‌ها را در مراسم و برنامه خود شرکت بدهید.

دنبال این نباشد که تمام خواسته‌هایتان برآورده شود. در دام انتظارات غیر واقعی و مقایسه‌ کردن گرفتار نشوید. با برنامه ریزی و عمل به آن می‌توانید تعطیلات خوبی را تجربه کنید. لحظه اکنون را بپذیرید و خوش باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید