از نو احیا شو

این مقاله درباره از نو احیا شدن و توانایی به دست گرفتن زمام امور بعد از بدبیاری در فراز و نشیب زندگی است.

قدرت احیا شدن شما چطور است؟

این که امروز چقدر قدرت داریم از نو احیا شویم به این بستگی دارد که در گذشته چقدر از منابع آن مراقبت کرده‌ایم. از نو احیا شدن، نوعی انرژی است که به ما کمک می‌کند زندگی غنی و پرباری داشته باشیم. قدرتی است که درون همه ما وجود دارد و ما با این توانایی به دنیا می‌آییم، اما می‌توانیم به راحتی آن را از دست بدهیم.

این انرژی را می‌توان به دریاچه پشت سد می‌توان تشبیه کرد. تمام آب پشت سد نشان دهنده انرژی زندگی ماست. از این انرژی برای کنترل فشارهای روزانه و خستگی‌های پیش آمده در طول زندگی استفاده می‌کنیم. هر زمان استرس یا فشاری در زندگی رخ می‌دهد ما کمی دریچه این سد را باز می‌کنیم و مقداری از این انرژی را مصرف می‌کنیم. و با کمک همین انرژی است که با مشکلات مقابله می‌کنیم.

اگر مقدار کمی با استرس مواجه باشیم به تناسب مقدار اندکی از این آب  یا همان انرژی مصرف می‌شود. اما اگر با مجموعه‌ای از فشارها روبه رو باشیم، دریچه را بیشتر باز می‌کنیم به طوری که تمام انرژی‌مان را به درون دنیا رها می‌کنیم. در نتیجه تمام انرژی مان را از دست می‌دهیم و دریاچه پشت سد خشک می‌شود.

از دست دادن این انرژی در محیط کار و زندگی شخصی متفاوت است. در محیط کار به آن بریدن گفته می‌شود، یعنی آنقدر کار می‌کنیم که دیگر به هیچ عنوان توان ادامه کار را نداریم. و خارج از محیط کار نام آن را افسردگی می‌نامند.

در هر دو وضعیت، انرژی و انگیزه را از دست می‌دهیم و تحرک و جنب و جوشی نداریم و نسبت به کار و افراد نوعی بی‌علاقگی را تجربه می‌کنیم. دل‌مردگی، بی‌قراری و ناکامی، خودشان را نشان می‌دهند و به موجود سختی تبدیل می‌شویم که نه خود و نه دیگران نمی‌توانند به راحتی با ما کنار بیایند و در کنارش زندگی کنند.

در زمانی که انرژی و توان خود را از دست داده‌ایم باید تلاش کنیم مقداری آب به پشت دریاچه سد برگردانیم. در واقع ما همیشه باید در حال پر کردن دریاچه پشت سد باشیم.

سوال: برای پر کردن آب پشت سد چه باید کرد؟

جواب: باید هر روز کاری بدهیم که از انجام آن لذت می‌بریم. یک کار مفرح

به نظر ساده می‌آید، اگر چه ساده است اما آسان نیست، سادگی و آسانی با یکدیگر متفاوت هستند.

برای شروع این آزمون را انجام بدهید. یک قلم و کاغذ بردارید و بیست کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید را فهرست وار بنویسد. یک شرط هم  دارد و آن این است که واقعا دوست داشته باشید آن کارها را انجام دهید.

اغلب افراد بیشتر از ۱۰ مورد نمی‌توانند بنویسند و این موضوع ناراحت کننده است چرا که با این امکانات فراوانی که اطراف ما وجود دارد، به سختی می‌توانند ۱۰ فعالیت لذت‌بخش را برای خود بنویسند.

وقتی فهرست بیست‌تایی را نوشتید، هر کدام که در هفته گذشته انجام داده‌اید را مشخص و جدا کنید و به سراغ کارهایی بروید که تا کنون انجام نداده‌اید. این باعث می‌شود که موارد جدیدتری را تجربه کنید و در نتیجه انرژی بیشتری پیدا خواهید کرد. اگر روزانه کارهایی را که به ما لذت می‌دهد انجام ندهیم نمی‌توانیم انرژی خود را جبران کنیم و در چنین حالتی به سمت افسردگی یا فرسودگی شغلی می‌رویم.

دومین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که امور لذت بخش را به دو گروه عمده تقسیم کنید. گروه اول شامل مواردی است که اصولا برای شما مفرح و لذت بخش است و گروه دوم مواردی هستند که چندان مفرح نیستند و دلیل شما از  انجام آن فعالیت این است که کاری را به سرانجام رسانده‌اید.

مثل تمیز کردن اتاق یا آشپزخانه. این جور کارها شاید در ابتدا خیلی خوشایند نباشند، اما وقتی آن را انجام دادید و از تمیزی و نظافت همه جا برق زد، ناخودآگاه احساس بسیار خوبی پیدا می‌کنید.

زندگی روزانه منابع انرژی شما را تحلیل می‌برد. به همین جهت شما با اختصاص زمانی برای انجام کارهای لذت بخش و مفرح می‌توانید منابع خود را تجدید کنید

هر شب موقع خواب این دو سوال را از خودتان بپرسید:

آیا امروز هیچ تفریحی انجام داده‌ام؟

آیا امروز کاری را به سرانجام رسانده‌ام؟

اگر بتوانیم به هر دو سوال جواب مثبت بدهیم، می‌توانیم نیتجه گرفت که روز خوبی داشته‌ایم و در مسیر احیاشدن و تجدید انرژی حرکت کرده‌ایم. اگر به بیش از یک مورد اشاره کنید خیلی بهتر است.

بنابراین هر روز کارهای خوشایند و مفرح انجام دهید و در واقع انجام کارهای لذت بخش زیاد باعث می‌شود از نو احیا شوید و انرژی بیش‌تری در زندگی سرمایه گذاری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید